Followers

June 15, 2011

Sadis Giler... Wad Bersalin di Sierra Leone

 
Bila kemiskinan, perang dan korupsi melanda negara... 
Sierra Leone terkenal dengan 3 perkara. Perang saudara, askar bawah umur dan blood diamond. Keadaan di Sierra Leone sungguh teruk sehingga kadar kematian bayi dan ibu ketika bersalin adalah yang tertinggi di dunia. Statistik menunjukkan hanya 1/5 wanita bersalin didalam keadaan bersih. Kombinasi kekotoran dan kekurangan doktor ialah sebab mengapa kadar kematian di Sierra Leone tinggi.


Di negara maju seperti Amerika kebarangkalian mati ketika bersalain ialah 1:4800. Di Sierra Leone ianya 1:8 !! Kebanyakkan doktor yang bertauliah berhijrah ke Amerika dan England kerana mereka bekerja tanpa gaji di hospital-hospital milik kerajaan! Akibatnya hanyat terdapat 4 orang obstetricians sedangkang jumlah penduduk Sierra Leona ialah 6 juta orang. DAYUMMM. Tambah sadis lagi jururawat juga kadang kala tidak dibayar gaji sehinggakan doktor terpaksa mengeluarkan wang dari poket sendiri bagi memastikan mereka terus bekerja.

Vdeo agak grafik dan mengadungi babak separa bogel. Kalau tak nak seriau jangan layan kat pejabat.



Di Malaysia hospital milik kerajaan mungkin tak awesome. Tapi at least aku yakin keadaannya tak sesadis di Seirra Leone. At least ada elektrik, sistem kumbahan dan sanitary condition. Dear god.. what a sad ass country. To think that they actually have large reserves of diamonds there.






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2011. Permata Hati . All Rights Reserved